Recensioner
&feedback


Marie Tunared: Direkt efter träningen känner jag mig både avslappnad och stark!

Jag har en skada som har gjort att det varit svårt att hitta en träningsform som inte orsakar smärta. Tidigare har smärtan efter träning gjort det svårare att klara av vardagen. När jag tränar pilates händer inte detta. Oavsett om jag är otränad eller vältränad får jag inte smärtor. Den här träningen gör att jag klarar mer i vardagen och direkt efter träningen känner jag mig både avslappnad och stark!


SOFIE: Jag går runt med lillan i bärsjalen i 3 timmar utan att det är det minsta jobbigt i vare sig rygg eller axlar och det känns nästan overkligt!

 Ja, jag är förälskad i pilates. Pilates får mig att tycka om mig själv lite mer både fysiskt och mentalt. Som här om dagen på Leos Lekland, där det var tokmycket folk; mina två pojkar, 6 och 4 år rusar runt som barn gör och lilltjejen, 2 månader sitter på min platta mage. Japp, ni läste rätt, efter bara 4 veckors rehabinspirerad pilatesträning är mammamagen borta och den jobbiga ”mammahållningen” med kutrygg och svank har bytts mot en snygg S-kurva! Jag går runt med lillan i bärsjalen i 3 timmar utan att det är det minsta jobbigt i vare sig rygg eller axlar och det känns nästan overkligt!
Att så snart efter förlossningen, få tillbaka sin kropp känns fantastiskt! Foglossning och trasiga diskar gör sig icke påminda!

När jag först började med pilates för 6 år sedan var jag inte lättövertalad och jag trodde inte på ”enkla träningar”, eftersom jag är uppväxt i simhallar och på fotbollsplaner och van att träna 10-12 gånger i veckan. Vad kunde ett lugnt träningpass i 45 min ge mig som inte ett hårt träningspass i simhallen kunde göra 10 gånger bättre? Jag blev ju inte ens andfådd av pilates.

Jag började träna pilates, något pass i veckan, lite halvhjärtat men kunde inte förneka att den lilla insats jag satte in gav väldigt mycket tillbaka. Till slut fick jag erkänna för mig själv att pilates faktiskt är både skönt och tufft och ger en fantastiskt bra träning.

Träning behöver inte vara plågsamt för att ge resultat! Ju mer jag utveckas destå mer finns det att lära. Å vad stark jag blivit, på ett sätt jag aldrig varit eller trodde jag kunde bli –tre barn senare! Idag vet jag också att även de enklaste övningarna kan göras hur jobbiga som helst och jag blir ofta toksvettig.

De djupa små musklerna uträttar mirakel och ger en supersnygg figur! Med hjälp av pilates så hittade jag muskler jag inte visste fanns. Det är fantastiskt så många små muskler det finns djupt där inne, bakom envist tränade yttre muskler. Dessa små muskler utför mirakel. Rätar upp ryggar, lindrar foglossningar och ger en supersnygg midja och mage.

Men jag behöver fortfarande mycket hjälp att hitta rätt i kroppen, få den där lilla justeringen som gör hela skillnaden. Det är den verkligt stora anledningen till att jag tränar pilates på Sportspilates, professsionalism och tid för alla i små grupper.

Jag har fått mycket hjälp med upplägg av träningspass både under min graviditet och efter förlossningen vilket gjorde att jag tränade hela tiden fram till förlossningen och kunde börja strax efter igen! Som du kanske hör så är jag helsåld och om du inte redan är lika förälskad i pilates som jag är, så rekommenderar jag dig av hela mitt hjärta att ge det en ärlig chans, belöningen är stor!

  • Joakim • 12 januari 2019 08:02:47
    Började träna med återkommande ryggskott och ryggvärk. Gick några PT och lärde mig hur jag skulle träna för att bli stark på riktigt. Även om jag tränat mycket så, var det typ vanlig träning. Det här var lite annorlunda. Först kändes det löjligt, så här ska ju inte träning kännas. Men sen försvann ju ryggvärken och jag kunde få bättre effekt på annan träning också. Helt klart värt det.