Våra pilatespass och schema

Matwork - Reformer - Apparatus - TRX -- Ballet Barre - Med mera

PILATES PASS
 

PILATES MATWORK PILATES MATWORK

Matwork är träning på matta med kroppen som belastning.
Vi har olika typer av matwork, så att du hittar något som passar. 
Hos oss hittar du träningsgrupper som leds av välutbildade tränare och de står upp, går runt och engagerar sig i dig. Du får den hjälp du behöver för att göra övningarna korrekt (för att undvika skador och för att få snabba resultat). 

Bas Pilates Matwork är det grundläggande passet. Tempot är sakta och du behöver inte förkunskaper. 
Power Pilates Matwork är reformer on the mat, fast med hantlar. Med andra ord ett utmanade pass med fokus på styrka och uthållighet, samt kroppskontroll. 
Klassisk Pilates Matwork höjer din puls, tempot är snabbt så du behöver vara bekant med övningarna för att hinna med. Det är den klassiska orignalmattan, som Joe skapade. 
Stretch Pilates Matwork är ett lugnare pass, men som ändå kräver förkunskaper. Som namnet avslöjar är det ett pass som stretchar ut alla muskler du har och även de du inte visste att du hade. 
 

STUDIO MATWORK STUDIO MATWORK



Matwork igen? Vad är skillnaden?
På det här passet är ni fyra personer och en tränare. Tränaren frågar hur du mår. Observerar hur du rör dig, korrigerar och hjälper dig med övningarna.
Passet skapas av tränaren, som med sin expertis och kunskap väljer de övningar som passar er just då, samt väljer redskap som hjälper eller stöttar dig i träningen eller utmanar dig. 

SPRINGS WORKOUT SPRINGS WORKOUT

 Springs är ofta 30 minuter därför att det är så tufft....  Springs är vårt muskelbyggarpass.

Du behöver inte kunna pilates, inom 5 minuter har du mjölksyra ...  Eller kanske inte, vi kan ju inte lova det. Men det är mycket möjligt. Även om du är vältränad. 

Springs är stålfjädrar, och det finns armsprings, legsprings, vilka har olika dimension. Fjädrarna skapar en vibration som direkt får dina djupa muskler att respondera, även de stora muskelgrupperna. Det är mycket skonsamt mot lederna.

REFORMER WORKOUT REFORMER WORKOUT

Reformera din kropp! Ja, det var så det här träningsredskapet fick sitt namn!
Det känns annorlunda att träna reformer om du är van vid annan träning. Den är mjuk, tidseffektiv och ger snabba resultat.

Reformerträningen har sin egen koreografi och rutin. Som alltid på våra apparatuspass, är det fyra platser och tränaren instruerar och coachar dig igenom passet. 

Du bygger smidighet, styrka och kontroll.

Börja gärna med en introduktion, med personlig träning eller något introduktionspass.  Även om du tränat pilates på annat håll eller är van att träna bör du börja med Reformer 1, så att du får med dig grunderna och eftersom utrustningen kan variera i olika pilatesstudios.

 

TOWER WORKOUT TOWER WORKOUT

Vad är en Tower? Ja, så svårt att förklara i några meningar.. Snälla, kom och prova!

Som alltid med redskap är det fyra platser och på tower-träning är det öppen nivå. Din tränare frågar hur du mår och hittar någon gemensam nämnare i gruppen. Träningen anpassas till det som ni behöver fokusera på just idag.

Detta ställer naturligtvis höga krav på tränaren.

Towerträning kan hjälpa dig att få en djupare connection med dina muskler. Det är muskelterapi och känns som om man gått på en massagebehandling. Det är hållningsträning. Det är superskönt!! 
 

MÅ BRA PASS
Här hittar du de mjuka passen, som passar dig om du har ont.

Mjuk Rulle Mjuk Rulle



Mjuk stabiliseringsträning på foamroller. Du stärker de djupa musklerna och  passar dig som har ont i ryggen, spänninsrelaterad värk eller haft en stressad dag.
Passet avslutas med stretch och avslappning. 

Mjuk Yoga Mjuk Yoga


Mjuk rörlighetsträning. 
Du kommer att uppleva en djup stretch, och vi stärker musklerna från dess mest avslappnade läge.
Vi andas genom rörelserna, i din egen takt.  Inandning i rörelsen och utandning i slutposition ger oss flöde och blodgenomströmning. 
Du kommer att känna dig avslappnad, balanserad och närvarande.  Du landar i din kropp.

Rehab Ryggträning Rehab Ryggträning



Ibland är pilates inte det bästa att börja med. När du har skador, smärta eller problem som behöver uppmärksamhet är rehab ryggträning att rekommendera.
Våra erfarna tränare hjälper dig att hitta rätt i träningen.
Vi har gett rabatt på passet eftersom skador brukar ge effekt även i plånboken. 
Observera att det inte är fysioterapi. Det är steget efter din fysioterapi eller skadeförebyggande träning.

FYSIOPASS

TRX Easy/TRX Challenge TRX Easy/TRX Challenge

TRX är Total body Resistance Exercise och är en träningsform där man utnyttjar sin egen kroppsvikt för att träna styrka, smidighet, balans och kondition genom att använda ett speciellt remsystem för att göra olika övningar.
På marknaden finns olika märken och på Sportspilates har vi TRX® Suspensionstränare Pro.
TRX tränar hela kroppen och det smarta är att man kan anpassa alla TRX-övningar så att de blir mer eller mindre jobbiga.
TRX Easy är baspasset och Challenge för dig som vill ha utmaning. 

Tuff Rulle Tuff Rulle



Foamroller-träning med fokus på styrka, rörlighet och kontroll. 
Som namnet indikerar är passet en tuffare kusin till Mjuk Rulle. 

Funktionell cirkelträning med puls Funktionell cirkelträning med puls

Vi värmer upp kroppen, och kör sedan intervallträning. 
Ett härligt , energiskt och ansträngande pass för dig som vill stärka din bål och få en mer explosiv styrka.
Vi värmer upp kroppen, genom att gå igenom de 10 olika övningarna/rörelserna för ett korrekt genomförande. Vi kör sedan intensiv intervallträning med endast ca 8 sekunder vila mellan övningarna. 
Passet är intensivt och du svettas medan du får upp både puls och mjölksyra. 

DANSPASS

Ballet Barre workout Ballet Barre workout



Det här passet är också ett pass för dig som är skadad eller har ont.  Eller är stressad... eller gravid.. Eller kanske bara vill ha en ursnugg hållning. 

På det här passet tränar vi de grundläggande balletstång/balletbarre-övningarna till lugn och skön musik, i ett lugnt tempo och i avslappnad miljö.

Vi använder djupandningsteknik kombinerat med effektiva rörelser. 
 

Up Beat Barre Workout Up Beat Barre Workout


Passet med fart i, svett, mjölksyra och dansglädje.
Högt tempo i musiken och std